سئو (SEO) یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

وقتی شما چیزی را در گوگل (یا سایر موتور های جستجو) سرچ می‌کنید، فهرستی از سایت‌های مختلف برایتان نمایش داده می‌شود که همه این سایت‌ها محتوایی در رابطه با موضوع سرچ شما دارد. سایتی که رتبه و سئو بهتری نسبت به بقیه سایت‌ها داشته باشد، جایگاه بالاتری در لیست خواهد داشت و احتمال اینکه شما روی لینک آن سایت کلیک کنید، این یعنی بازدید بیشتر و درآمد برای سایت.

سئو به زبان ساده یعنی مجموعه اقداماتی که باعث بالا آمدن سایت مدنظر به رتبه های بالای گوگل (یا سایر موتور های جستجو)، به نحوی که اگر کسی محصولات یا خدمات سایت شما را در گوگل جستجو کرد، سایت شما در نتایج اول نمایش داده شود.

به زبان ساده، گوگل سایت هایی را در جایگاه بالاتر نمایش میدهد که برای کاربران فضای مجازی بهتر، کاربردی تر و جداب تر باشد. SEO یک پروژه نیست یک فرایندی مداوم است. یعنی شما نمی توانید سایت خود را به رتبه های بالا برسانید و با خیال راحت SEO را کنار بگذارید. یکی از مهم ترین موارد بهینه سازی سئو، سئو محتواست. به‌روز بودن و جدید بودن محتوا ازجمله ویژگی‌های یک سایت خوب و جذاب است. محتوا میوه و محصول درخت سایتتان برای کاربر است. محتوا سازی باید در سمت‌وسوی کارتان باشد در حقیقت محتوای شما نیازهای این کاربران را برآورد می‌کند و کاربران ترغیب می‌شود برای رفع نیاز خود از محتوای سایت شما استفاده کند.

به شخص یا اشخاصی که این گونه اقدامات را انجام می دهند در اصطلاح، سئوکار می گویند. خدمات SEO به سه بخش خدمات سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه تقسیم می شود. خدمات سئو کلاه سفید به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در راستای قوانین و استانداردهای گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می دهیم ولی خدمات سئو کلاه سیاه به مجموعه اقداماتی گفته می شود که با هدف فریب دادن گوگل و عدم پیروی از قوانین و الگوریتم های موتورهای جستجو انجام می شود. سئو کلاه خاکستری بخش‌هایی از تکنیک سئو کلاه سیاه و سفید را با یکدیگر ترکیب می‌کند. سئوی خاکستری مانند سئو سفید دقیقاً از قوانین پیروی نمی‌کند اما مانند کلاه سیاه نیز موقعیت سایت شما را به خطر نمی‌اندازد. خدمات سئو سفید ماندگار هستند اما خدمات سئو سیاه ماندگار نیست و با پنالتی شدن سایت از طرف گوگل همراه است.

خدمات SEO حرفه ای یک ضرورت برای کسب و کارهای اینترنتی

 

امروزه که استفاده از گوشی‌های هوشمند و اینترنت فراگیر تر شده است، کاربران بیش از همیشه به استفاده از خدمات اینترنتی وابسته شده‌اند؛ به‌طوری که نه‌ تنها از گوگل، بلکه از بی‌شمار سایت و شبکه اجتماعی، برای یافتن خدمات، کالا یا اطلاعات مورد نظر خود استفاده می‌کنند. از این‌رو خدمات سئو و بهینه‌سازی سایت، برای وب سایت های اینترنتی ضروری است؛ چرا که کاربران از طریق منابع اطلاعاتی مورد اعتماد خود جستجوهایشان را انجام می‌دهند. یکی از معتمدترین منابع اطلاعاتی کاربران، موتور جستجوگر گوگل است که معیارهای متعددی برای رتبه‌دهی به بهترین سایت‌ها را طراحی کرده است. گرافیک جذاب و پشتیبانی مناسب سایت، سرعت بالای لود شدن سایت و رفع خطاهای سایت از مواردی است که در سئو سایت اهمیت زیادی دارد. به طور کلی رضایت گوگل در گرو رضایت کاربران است، یعنی سایت هایی که بیشتر مورد علاقه کاربران است در صفحات اول گوگل جای می گیرد. ولی ممکن است وبسایتی که حرفه‌ای طراحی شده باشد، در صدر نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نشود و تاثیری در پیشرفت کسب و کار صاحب وبسایت نداشته باشد.

آیا سئو رایگان است؟

 

سوالی که اغلب مطرح می شود این است که “آیا سئو رایگان است؟” پاسخ این سوال کمی دشوار است. از یک طرف، گوگل یا سایر موتور های جستجو تمرکز خود را روی جذب ترافیک ارگانیک و بدون نیاز به تبلیغات پولی گذاشته است یعنی سئو رایگان در نظر گرفته می شود. به زبان ساده، گوگل به دنبال وب سایت های کاربرپسند و با محتوای جذاب می گردد تا آنها را در نتایج اول جستجو نمایش دهد. از طرف دیگر، سئوی موثر هزینه های خاص خود را دارد:

زمان و تلاش:

 سئو زمان و تلاش قابل توجهی را می طلبد. از تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوا گرفته تا بهینه سازی صفحات وب و ایجاد لینک و.. نیاز به تخصص و صرف زمان دارد. پس اگر قرار است خودتان این کار را انجام دهید، آماده باشید که زمان زیادی را صرف این کار نمایید.

ابزارها و نرم افزارها: 

 در حالی که می توانید بدون صرف هزینه سئو اولیه را شروع کنید، استراتژی های پیشرفته تر اغلب به ابزارهای تخصصی نیاز دارند اما این ابزار ها معمولاً با هزینه اشتراک همراه هستند.

استخدام افراد حرفه ای:

 بسیاری از کسب و کارها ترجیح می دهند کارشناسان سئوکار یا آژانس های سئوکار را برای مدیریت سئو سایت خود به کار گیرند و این امر می تواند به نتایج سریع تر و بهتری منجر شود.

بنابراین، در حالی که سئو در تئوری می تواند رایگان باشد، اگر بخواهید آن را به طور موثر انجام دهید، اغلب هزینه هایی در بر دارد.

اجزای اصلی سئو

 

سئوی درون صفحه: 

 مجموعه اقداماتی که برای اصلاح صفحات وب برای کمک به رتبه بندی بهتر و جذب بازدیدکنندگان مرتبط بیشتر است سئو درون صفحه ای گفته می شود. بهینه سازی محتوا، متا تگ ها، هدرها و تصاویر، اطمینان از سازگاری سایت شما با موبایل و بارگیری سریع بسیار از جمله این اقدامات است.

سئوی خارج از صفحه:

شامل اقداماتی خارج از وب سایت شما که می تواند بر رتبه بندی گوگل یا سایر موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. یکی از مهم ترین اقدامات سئو خارج از صفحه، ایجاد بک لینک (پیوندهایی از سایر وب سایت ها به وب سایت شما) است. بک لینک های با کیفیت از سایت های معتبر می توانند اعتبار و رتبه سایت شما را افزایش دهند.

سئوی فنی: 

 سئوی فنی بر جنبه های پشت صحنه وب سایت شما تمرکز می کند تا اطمینان حاصل شود که موتورهای جستجو به راحتی می توانند در سایت شما خزیده و تحلیل نمایند. از جمله اقدامات مهم شامل بهبود سرعت سایت، اطمینان از سازگاری با موبایل، استفاده از HTTPS برای امنیت و داشتن نقشه سایت XML است.

محتوا:

محتوا در دنیای سئو پادشاه است. موتورهای جستجو سایت هایی را دوست دارند که محتوای ارزشمند، مرتبط و تازه ارائه می دهند. هرچه محتوای با کیفیت تری از پست ها و مقالات وبلاگ گرفته تا فیلم ها و اینفوگرافیک ها ارائه دهید، شانس شما برای رتبه بالاتر بیشتر است.

3 دیدگاه دربارهٔ «سئو (SEO) یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بازتاب: وردپرس چیست؟ – سورین سایت

  2. بازتاب: وردپرس چیست؟ - سورین سایت

  3. بازتاب: دانلود رایگان یوست سئو پرمیوم ( Yoast Seo Premium ) 24.2 - سورین سایت

فهرست مطالب مرتبط

Yoast-SEO-Premium
دانلود رایگان یوست سئو پرمیوم (Yoast Seo Premium) 24.2
افزونه المنتور پرو
دانلود رایگان افزونه المنتور پرو (Elementor Pro) 3.26.3
تولید محتوای سئو شده
تولید محتوای سئو
CMS وردپرس
وردپرس چیست؟
SEO
سئو (SEO) یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟
پیمایش به بالا